De første biler, som vi jo nok i dag vil referere til som ?automobiler?, var rent praktiske maskiner. Det er typisk sådan det er, med de første teknologiske gennembrud. Det er deres funktion der er banebrydende, og det er derfor den der er i fokus. Disse biler var altså ikke meget mere end en motor med en eller anden form for sæde eller sofa-lignende møbel ovenpå. Man var med al sandsynlighed også stærkt inspireret af det køretøj, der på det tidspunkt var den primære form for transportmiddel: hestevognen. Så hvis der var noget æstetisk tænkt ind i designet, så var det nu nok stjålet fra designet på datidens hestevogne.
Da det blev mere almindeligt at have biler, var det pludseligt noget nyt der skulle til for, at kunne sælge flest muligt maskiner. Selvom der stadig skete teknologiske gennembrud, så var det ikke nogen der gjorde nok for at adskille de forskellige modeller på markedet, og derfor begyndte fokus at ligge på udseendet af bilerne. Der blev eksperimenteret med alt fra hårde kanter til bløde kurver. Det var en lang proces, hvor man i højere og højere grad bevægede sig væk fra hestevognen, der jo ellers agerede den første inspirationskilde. Der begyndte at komme biler i alle mulige farver og designs, og folk var vilde med det. Bilen var nu blevet mere et kunstværk end et rent praktisk transportmiddel. For mange var det som at bære et smykke: den bil du kørte rundt i, var en del af din stil.
Uheldigvis bevægede denne fokus på formen sig lidt for langt, og man begyndte at ofre funktion for formen. Der skete ikke noget udvikling på den teknologiske side, og nogle design gik endda ind og havde direkte negative konsekvenser på hvor godt bilen kunne køre. Hvis du spoler årene lidt tilbage, vil du kunne se mange bilmodeller der brugte langt mere benzin, end hvad vi vil acceptere i dag, og som nok ikke engang var særligt rare at køre rundt i.
Men i dag har vi lært af lektien, og har formået at lave en stilfuld kombination af form og funktion. Alt er gennemtænkt, fra bilrude til sidespejle og interiør. Ikke bare er det flot at se på: det hele tjener også en funktion. I dag er det ikke længere nok at have en funktionel bil, eller en der udelukkende ser pæn ud: nej, alle kunder forventer i dag, at kunne få det hele med i en enkelt bil. Det har producenterne så vidt muligt forsøgt at levere i de seneste år, og det må vi sige er lykkedes dem ganske godt. Stort set alle biler på markedet i dag, har tænkt både form og funktion ind i designet, og klarer sig rigtigt godt på begge fronter.